BAGAIMANA KALAU TERLAMBAT?

TEKS : Faizah Yusoff
FOTO : Faizah Yusoff
#Entri 23

Pagi itu, kelam kabut saya bangun dari tikar sejadah. Rupa-rupanya saya sudah terlewat ke kelas. Masya-Allah! Boleh pula saya tertidur kembali selepas siap solat subuh tadi. Ini gara-gara menonton TV lewat malam la ni. Saya suka menonton bila semua orang dah masuk tidur, cerita yang selalu saya nantikan tidak lain tidak bukan mestilah CSI, siri CSI Cyber di Astro AXN. Selain CSI saya suka menonton Special Victim Units (SVU), Criminal Minds, Blacklist dan terbaru Quantico. Entah dari mana minat menonton siri penyiasatan seperti itu. 

Saya buka langkah untuk mandi dan bersiap-siap ala kadar, cukup untuk menampakkan diri sebagai seorang tutor, sambil tangan laju menaip mesej pesanan ringkas kepada klien berkenaan : Assalamualaikum, kakak. Maaf saya lewat sedikit hari ini. Kalau kakak ada hal, saya gantikan hari lain ya?. *Trett -Mesej Dihantar-
Usai bersiap-siap saya mengambil buku-buku yang memang tersedia di dalam beg Scha kesayangan saya dan terus memecut motor CCC pujaan hati. Hampir 15 minit ke rumah pelajar berkenaan.

Sampai di sana, ibunya tiada di ruang tamu. Hanya pembantu rumah yang membuka pintu. Dalam hati mula meningkah 'mati lah saya, ini baru kali ke berapa kelas, saya sudah terlewat sebegini'.
Saya pun mengajak si dua beradik memulakan sesi. ''Cikgu, saya tak mandi lagi lah, abang lah belajar dulu'', rayu si Adik. Saya diam. Saya pandang si Abang yang tengah syok menyuap nasi goreng bersama telur mata kerbaunya sambil menonton TV cerita kartun. Akhirnya, saya buka mulut, ''siapa-siapa saja lah, cikgu nak awak belajar je''. ''Cepatlah abang, jum kita belajar dulu, awak belajar dulu, awak siap dulu''.

Abang pun cepat-cepat menyudahkan suapan nasi gorengnya sambil berjalan ke meja belajar. Meninggalkan pinggan nasi goreng di atas sofa sebab nak sambung makan lagi selepas habis belajar. Hmmm, dalam minda saya mula berkata-kata, budak tetaplah budak, kalau tanpa orang tua, memang dia tak akan mampu untuk belajar moral-moral kehidupan.

Saya menanti di meja belajar. Sebenarnya meja belajar keluarga tersebut ialah meja makan. Dan saya meminta tisu untuk mengelap meja yang tertumpah sisa makanan. Hati saya menggigit geram, mana lah si ibunya. Mengharapkan pembantu yang berusia, saya rasa baiklah beliau siapkan sendiri hal di rumahnya. Kesian anak-anak makan membesar sendiri. Itu yang terlintas di benak saya ketika itu.

Saya memulakan sesi pembelajaran seperti biasa. Alhamdulillah tiada masalah anak-anak itu belajar. Setakat dua jam saya mengajar mereka kadang-kadang terlebih jam pula. Saya tidak kisah kalau memang tiada urusan penting selepas kelas. 

Baiklah, ini antara situasi yang kita akan jumpa dalam mendidik pelajar di tempat mereka. Pendek kata, belajar di tempat tidur mereka. Itu istilah tepat dalam menejelaskan lagi situasi 'hometuition'. Bagi saya, inilah satu cabaran yang boleh menguji ketahanan kita sejauh mana kita mampu bertahan dengan karenah orang yang kita jumpa. Dan sejauh mana kita boleh mengambil ia sebagai satu ikhtibar sebagai pedoman terbaik untuk kita tidak mengulang lagi perkara yang sama.

Catatan ini bukan untuk menakutkan tutor-tutor yang baru membuat keputusan untuk mengajar di rumah, tapi saya ingin jelaskan bahawa dalam hidup, kita kan berjumpa dengan pelbagai situasi yang tak dapat kita jangka. Semoga bertabah dalam menghadapi cabaran sebagai cikgu di alaf baru. 
Saya bangga dengan kerja saya kerana saya yakin setiap kelemahan dan kekhilafan orang yang saya jumpa, akan jadikan saya lebih belajar tentang hidup.
Semoga bermanfaat.


**Cerita yang saya kongsikan adalah berdasarkan pengalaman saya sendiri dan teman-teman seperjuangan. Saya kongsikan di sini agar kita semua sentiasa menjadi tutor atau cikgu tuisyen yang bersedia walaupun masih baru di medan ini. Semoga berjaya.

Comments

Popular posts from this blog

TIPS MELETAKKAN HARGA

IDEA BUKA PUSAT TUISYEN

TIPS HEBAT MENJADI TUTOR HEBAT