Monday, 26 October 2015

TIPS MENGHALAU SEMUT

TEKS : Faizah Yusoff
FOTO : Carian Google
#Entri 18




Beberapa hari ni rumah saya diserang semut. Semut kecil yang suka beratur panjang buat jalan keretapi. Dahlah masuk rumah kita tak diundang, siap main gigit-menggigit lagi. Geram sangat. Akhirnya selamat la saya sembur dengan 'ridsect'. Semua tamat riwayat, kecuali yang tiba-tiba terkeluar barisan sebab tersalah jalan ke apa kan.

Baiklah saya sebenarnya ada sedikit tips mungkin boleh dikongsi dengan sahabat-sahabat suri rumah kat sini. Tips menghalau semut. Bukan letak gula tinggi-tinggi supaya semut gayat nak panjat ya. Ini tips yang memang 'clinically-tested'. 

RAMAI ORANG TIDAK TAHU!!!
Sebenarnya tak ramai suri rumah gemar menggunakan racun perosak (macam saya) untuk menghalau semut di rumah. Terutamanya kalau ada anak kecil. Baiklah, jadi apa patut kita buat?

Saya ingin kongsikan di sini 8 bahan semulajadi penghalau semut yang selamat ditabur di sekitar rumah dan tidak merbahaya kepada anak kecil.
Pertama, cuka.
Masukkan cuka ke dalam botol penyembur dan semburkan ke serata tepi dinding dan tiang rumah.
Biarkan cuka kering. Ulang proses semburan ini beberapa hari. Cara ini akan mencegah semut dari masuk ke rumah anda.
Kedua, air sabun basuh.
Caranya sama seperti cara yang dilakukan pada cuka. Masukkan air yang dicampur sabun ke dalam botol dan semburkan ke sekeliling rumah. Ulang semburan selama beberapa hari.
Ketiga, kapur tulis. *Kita kan cikgu.
Semut tidak pernah melintasi permukaan yang digaris kapur. Caranya, gariskan kapur di sekitar tempat semut berkumpul. Bertempiaran lah mereka bermigrasi.
Keempat ialah bedak bayi.
Oh, ini menarik dan selamat. Taburkan bedak bayi di titik atau lubang tempat semut masuk ke rumah anda. Ini akan menutup lubang tersebut dan menghalang semut untuk masuk.
Kelima, perahan air limau nipis.
Semburkan sahaja perahan limau nipis pada jalan keretapi semut tadi dan ia akan mematikan semut sambil menyegarkan bau rumah anda. Saya suka bau limau kasturi. Sungguh menyegarkan.
Keenam pula ialah serbuk kopi.
Bagi penggemar kopi, serbuknya usah dibuang. Taburkan di keliling rumah. Serbuk kopi juga boleh ditaburkan di sekitar taman dan pokok bunga. Semut tidak suka datang dekat lagi.
Ketujuh, tepung jagung.
Taburkan tepung jagung di atas jalan semut. Semut akan makan tepung jagung tapi tidak mampu mencernanya dan akhirnya semut akan mati. Macam zalim jugak ya.
Akhir sekali yang kelapan ialah menggunakan garam.
Garam juga tidak akan membunuh semut. Tapi garam boleh mencegah dan menghentikan semut datang ke rumah melalui retakan, lubang, dan sebagainya. Pastikan tempat yang ditabur garam kering dan tidak berair ya.

Entri hari ini mungkin memang tiada kaitan dengan jana pendapatan ya. Sekadar berkongsi tips yang pernah saya baca dan kumpulkan menjadi satu teks untuk bacaan sahabat suri rumah semua. Semoga bermanfaat.

No comments:

Post a Comment