DEFINISI KEJAYAAN

TEKS : Faizah Yusoff
FOTO : Faizah Yusoff
#Entri 50

Sudah tentu inilah definisi kejayaan yang kerapkali kebanyakan orang akan fikirkan. Dan ya, termasuk kita juga sebenarnya sama ada kita sedar atau tak sedar.

"Anak aku dapat 8A PMR, anak kau dapat berapa?"
"Aku tak pandai sekolah macam kau, aku dapat 1A je UPSR, tak hebat macam kau, dapat 5A"
"Lepas ni kerja Kolumpu la anak makcik, sebab dah habis universiti"
"Leman sekarang jadi petani jer, tak macam anak kau Syarif kerja bank"

Dialog yang selalu kita dengar dan memang kita akan sentiasa jumpa. Dan mungkin kita pun pernah berkata begini.
Buat yang bergelar pelajar pula, selalu rungsing bila berhadapan dengan pepriksaan atau ujian. Selepas ujian mesti terpaksa berhadapan dengan keputusan pula. Bahkan menjadi satu tekanan bila ibu bapa dan orang sekeliling memang mengharapkan kejayaan serangkai A yang tersusun cantik di atas kertas keputusan peperiksaan.
Memang tak dapat dinafikan, masyarakat kita lebih gemar menyukat A untuk menunjukkan sebuah definisi kejayaan sebenar.
Sama-sama kita fikirkan apakah sebenarnya erti sebuah kejayaan. Buat ibubapa anda perlu timbang kembali apakah kelebihan dan kemampuan seorang anak. Sama-sama kita fikirkan.

Comments

Popular posts from this blog

TIPS MELETAKKAN HARGA

IDEA BUKA PUSAT TUISYEN

TIPS HEBAT MENJADI TUTOR HEBAT