MASA.

TEKS : Faizah Yusoff
FOTO : Carian Google
#Entri 36



Sebab utama saya terlibat dengan hometuition ialah masa. Komitmen masa yang sebentar cuma untuk satu sesi pembelajaran. Tapi perkara yang masih dalam penambahbaikan dalam diri saya ialah ketepatan masa. Saya sering ke kelas lewat 5-10 minit. Saya pun tak tahu kenapa saya mesti akan 'drag' sedikit masa untuk sampai ke rumah pelajar walaupun memang laju je saya bersiap-siap. Saya akan cuba sebaik mungkin untuk menjadi lebih baik. Insya'Allah.

Sesiapa yang mengajar hometuition pasti akan meletakkan 'kelebihan' masa yang singkat berbanding bayaran yang diperoleh sebagai satu perkara utama yanag akan diambil kira.
Siapa tak suka kerja 2 jam dah boleh dapat pendapatan bersih bermula RM 35 ke atas. Orang lain kerja 
RM3 500 kalau dibahagi dengan 30 hari sebulan dapatlah sehari RM 117 lebih kurang, kerja sehari 8 jam. Kadang-kadang lebih juga 8 jam. Dalam RM 15 sahaja sejam. 
**Betulkan saya kalau saya salah kira.


Masa memang sangat berharga terutamanya hari ini. Masa nak bersama keluarga, masa nak bercuti, masa nak jenguk mak ayah di kampung. Semuanya sangat terhad. Bila kerja di ofis, best sebab gaji tiap bulan masuk. Alhamdulillah. Tapi masa pula terhad. Bila anak demam, kena mintak cuti, kalau bos baik, senanglah kerja, kalau dapat bos 'terbaik' memang nahaslah kena maki dulu sebelum dapat kelulusan. Nama pun berkerja di bawah seliaan orang. Sebab itu saya suka berkerja sendiri. Syukur alhamdulillah rezeki kelas tak pernah putus. Dan saya boleh susun jadual saya sebaiknya. Saya boleh uruskan masa saya sekiranya ada sebarang kecemasan atau apa sahaja yang lebih penting. 
Kata ayah saya, pentingkan yang penting. 
Terima kasih ayah kerana selalu menyokong saya. Terima kasih mak sebab selalu tahan dengan pandangan orang kampung terhadap saya yang 'tidak berkerjaya' ini.

Sekarang, pilihan terletak pada kita. Mahukan nikmat kebebasan masa atau mahu sentiasa mengejar masa. Masa bujang memanglah tiada masalah berumah di pejabat, bila sudah berkeluarga, anak membesar dengan orang lain. Bermula kerjaya saya sebagai hometutor, saya semakin mahu berada di rumah. Sungguh takut melihat akhlak anak muda sekarang. Ya sekarang saya pun masih 'anak muda' tapi, di sini maksud saya akhlak para pelajar. Tak heran kalau mereka boleh tanya '' Cikgu ada motor je?''. Jangan terkejut kalau mereka kata '' Cikgu nak berapa, daddy saya boleh bayar lah, tak payah la buat kelas hari ni''. 
Semoga dakwah kecil saya bersama sahabat-sahabat tutor sekalian kan dipermudahkan. 
Selamat mengajar buat mereka yang baru tahu apa itu hometutor!
Semoga bermanfaat.

Comments

Popular posts from this blog

TIPS MELETAKKAN HARGA

IDEA BUKA PUSAT TUISYEN

TIPS HEBAT MENJADI TUTOR HEBAT