MUDAH MEMBACA

TEKS : Faizah Yusoff
FOTO : Faizah Yusoff
#Entri 27

Semalam saya mendapat tiga orang pelajar baru. Alhamdulillah, rezeki November mungkin. Memang setakat ini kelas tidak pernah kosong. Ada sahaja kelas baru yang datang menggantikan kelas lama yang berhenti sekejap atau sudah habis sekolah.Tapi setakat ini kelas saya pelajar hanya 'berhenti sekejap' untuk pergi bercuti sahaja dan kelas akan bersambung dengan pelajar yang sama atau adik kepada pelajar berkenaan sebab si kakak sudah habis belajar. Alhamdulillah.

Saya mulanya berfikir panjang juga mahu terima atau tidak pelajar tiga beradik ini. Mereka berumur 8, 7 dan 6 tahun. Yang paling si ibu minta saya tekankan ialah yang berumur 7 tahun. Kata ibunya, dia paling susah membaca. Benda yang sama yang ditanya pun dia sudah lupa. Saya macam tergugat sebab saya selama ini hanya mengajar pelajar yang sudah pandai membaca dan hanya lambat membaca tapi sudah kenal huruf. Yang ini masih tertukar-tukar huruf ABC. Tapi akhirnya saya terima mereka bertiga. Saya rasakan ini satu cabaran baru dalam bidang ini Insya'Allah saya berjanji pada diri sendiri untuk ajar sampai dia pandai membaca.

Saya mula berkira-kira, buku apa yang patut saya guna. Alhamdulillah sedikit kelebihan apabila kakak saya memang suka membeli buku untuk anak-anaknya sebagai bahan bacaan dan katanya bolehlah saya guna untuk dijadikan bahan mengajar. Sudah memang cara saya, untuk kelas pertama saya hanya banyak memberikan aktiviti pelbagai sebab nak tahu apa minat pelajar tersebut dan saya cuma menyediakan bahan mengajar yang dipinjam dari anak saudara saya sahaja.


Akhirnya, ini yang saya guna. Siri Bacalah Anakku dan Rajin Belajar Nombor & Bentuk. Sengaja saya menggunakan teknik campur BM dan Matematik untuk tahu sejauh mana mereka mengenal subjek tersebut. Dan apa yang saya peroleh ialah, nombor dan bentuk dia kenal, menulis pun memang dan cantik tetapi huruf dia lupa dan bunyi huruf pun masih tertukar-tukar. Mungkin saya dah tahu apa patut saya buat untuk kelas seterusnya, Insya'Allah. 

Ini kaedah-kaedah yang dah saya guna dan bakal guna lagi.

Mengenal bunyi bagi huruf i.

Berjaya mengenal bentuk dengan cemerlangnya! Syabas!

Juga mengenal nombor dengan jayanya! Alhamdulillah.


Saya AKAN gunakan kaedah kotak-kotak untuk dia mengingat dan mengenal huruf.

Juga ini untuk meneka huruf besar. 

# Tips: Sediakan kertas berwarna bersaiz kotak di atas, dan minta pelajar susun kertas mengikut huruf. Contohnya kuning untuk huruf M, ambil kertas kuning di atas huruf M yang ditutup dan lekatkan di atas huruf M di muka surat sebelahnya. Begitulah seterusnya.
Elok diguna kertas 'adhesive' yang lekat-lekat manja.

Buat si kakak yang sudah pandai membaca, saya akan gunakan kaedah biasa dan kadang-kadang kaedah kotak-kotak ini boleh digunakan untuk diselang-seli dengan aktiviti menulis. Buat si adik yang 6 tahun saya hanya akan mengajarnya bersama si abang dan diselang-selikan dengan aktiviti mewarna.

Wah sesi pembelajaran saya semakin berwarna-warni nampaknya. Siapa sangka saya yang pernah menjadi si bongsu selama sedekad lebih ini sudah mampu bersabar dengan budak-budak. Satu penambaikan yang memang baik nampaknya. 
And yes. I love my job.

Semoga bolehlah sahabat mencerna idea daripada entri saya kali ini ya. Semoga bermanfaat.

notakaki: Kaedah di atas boleh digunakan oleh tutor yang mempunyai isu mengajar pelajar lambat mengenal huruf atau ibu bapa yang ingin mengajar sendiri anak-anak. sekian.


Comments

Popular posts from this blog

TIPS MELETAKKAN HARGA

IDEA BUKA PUSAT TUISYEN

TIPS HEBAT MENJADI TUTOR HEBAT