PELAJAR MERAGAM?

TEKS : Faizah Yusoff
FOTO : Carian Google
#Entri 34

Isu yang sering tutor hadapi bagi yang mengajar 'si kecil' ialah meragam. Biasanya pelajar yang berumur 10 atau 11 tahun ke atas tiada masalah meragam ini. Tapi yang bawah umur memang akan ada dalam sebulan dia mula buat hal. Terutamanya pada awal kelas, sebelum mood belajar datang. Satu lagi bila baru lepas peperiksaan, tapi kelas tuisyen masih diteruskan.


Bagaimana mahu menangani isu ini? Jangan risau, di sini saya akan berkongsi teknik yang boleh digunakan oleh tutor baru atau lama atau ibu bapa yang baru berjinak-jinak nak mula mengajar anak-anak sendiri atau sesuai juga buat mereka yang bakal berkahwin sebagai tips awal mengenal kerenah anak. Wah.

Pertama, kena ada 'gula-gula magik' yang boleh menarik minat 'si dia'. Yang dimaksudkan dengan 'gula-gula ' di sini ialah kita kena kenal minat pelajar. Contohnya dia minat melukis, maka mulakan kelas dengan sesi lukisan. Pastikan lukisan yang berkaitan dengan pelajaran hari tersebut. Macam mana tu? Baiklah, mengikut pengalaman, biasanya pelajar bawah 10 dan 11 tahun ini, ibu bapa mahukan tuisyen Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris atau Matematik. Untuk B.I, apa kata anda mulakan dengan melukis haiwan atau benda-benda di sekeliling pelajar dan tulis apa perkataan B.I bagi benda atau haiwan tersebut atau bagi yang sudah mengenal, bolehlah membina ayat lengkap pula.
Tipsnya, sila kenal minat pelajar anda.

Kedua, pancing minat 'si dia'. Kadang-kadang bila kita sampai ke rumah pelajar, mereka tengah 'naik minyak' atau marahkan si abang atau adik atau kakak atau baru lepas kena marah dengan ibu bapa. Semestinya, mood belajar sudah punah. Maka, bila dipaksa belajar lagi, dia mula panjangkan muncung. Tegur dengan lembut dan tanya masalah sebenarnya. Terangkan salahnya kenapa ayah marah. Terangkan sikapnya bergaduh dengan adik, adik masih kecil abang kan dan besar. Jangan pula kita jadi si batu api! Ingat!
Bila dia dah buka mulut, Insya'Allah mudah saja untuk diajak buat kerja rumah nanti. Anak-anak memang tiada dendam.

Ketiga, ada seni pujuk memujuk. Sesampai di rumah pelajar, pelajar pun berkata ''Alah, cikgu ni kenapa dah datang, cerita Boboiboy baru nak mula. Saya nak tengok cerita! Taknak belajar!'' Sudah tentu dia akan dipaksa ke meja belajar. Maka, naiklah muncung sedepa. Katakan padanya, belajar sekejap saja. Hari ini, cikgu nak ajar benda 'best'. Sebut apa yang dia suka. Baiklah, kalau awak buat soalan satu sampai lima, cikgu bagi tengok cerita 5 minit. Tapi, kaedah ini adalah kaedah terakhir yang saya boleh berikan bila pelajar sangatlah sukar dikawal 'rajuknya'. Dan kalau TV sememangnya dah tertutup, pujuk lah, nanti mesti ada cerita 'best' yang lain atau mungkin 'Boboiboy' ada ulangannya nanti atau, minta saja mereka rekod! Selamat!

Keempat, kena ada seni 'give and take'. Ada sesetengah pelajar memang agak suka menguji kesabaran. Kadang-kadang sengaja membaling alat tulis tanda protes. Diingatkan jangan ambil apa yang dia baling tapi pujuk supaya dia ambil sendiri. Bagaimana? Bawa pensel dan pemadam kiut sebagai 'spare' di dalam beg. Kalau dia tetap meragam, pujuk guna pensel dan pemadam kiut tersebut dahulu. Mungkin juga boleh gunakan menyebut, 'pensel dan pemadam magik cikgu'. Kalau awak jawab dengan pensel ni, mesti awak pandai. Tapi jangan setiap sesi anda guna taktik ini ya. Nanti, setiap sesi dia buang pensel dia.

Semoga artikel kali ini boleh digunakan buat sahabat yang masih pening memikirkan solusi terbaik menangani masalah pelajar meragam. Sampaikan ada yang terus 'give-up'. Jangan! Bila lagi mahu mencabar keupayaan diri. Ingat buatlah kerja apa pun, mesti ada isu tersendiri. Pandang ia dari sudut positif, pasti anda mampu lakukan yang terbaik! Semoga bermanfaat.


Comments

Popular posts from this blog

TIPS MELETAKKAN HARGA

IDEA BUKA PUSAT TUISYEN

TIPS HEBAT MENJADI TUTOR HEBAT