PENERANGAN TENTANG POSITIF & NEGATIF

TEKS : Faizah Yusoff
#Entri 40

Apa itu negatif positif? cikgu kat sekolah kata negatif positif ni adalah caj..ada caj positif ada caj negatif. Contohnya cuba awak tengok kat bateri remote tv ke jam ke..kan ade tulis -ve dan +ve tu. Okey, faham...cuma kurang jelas. Ni penerangan masa sekolah rendah zaman 90-an kot.

Kita pon bawak la fahaman ni sampai ke dah besar remaja. Dan masuk kelas cikgu Matematik Tingkatan 1, oke jumpa lagi...-.....+...... Okey, mind set kita is battery. Tetapi apa pasal plak tajuknya Integer? Grrrr Cikgu tipu! Ini tidak adil! Cikgu pun cakap," integer ini merupakan susunan nombor.blablabla  Tapi jangan risau, awak semua takpayah pening kepala... Hafal ja formula ni" :::

positif x positif = positif
negatif x negatif = positif
positif x negatif = negatif
negatif x positif = negatif

OK.DONE...jangan tanya saya lagi, sila buat latihan. Kelas dismiss.

Oh no!!! When I grew up, I found something more more more answerable than all that fishy answer... Sesungguhnya saya rasa bijaknya orang yang mencipta filosofi matematik ini. Dan Maha Bijaksana Tuhan yang menciptakan makhluk sebijak ini.

Andaikan - bermaksud SALAH
                + bermaksud BENAR
  
1. Mengakui BENAR terhadap sesuatu yang BENAR adalah BENAR.
2. Mengatakan SALAH terhadap sesuatu yang SALAH adalah BENAR.
3. Menganggap BENAR akan sesuatu yang SALAH semestinya SALAH.
4. Merasakan SALAH akan sesuatu yang BENAR semestinya tindakan yang SALAH.

Benarkan, mana boleh kita menagkui sesuatu yang salah sebagai benar. Dan tak mungkin kita akan menafikan sesuatu yang terang-terangan benar, bahkan kalau kita nafikan pun, mesti kita akan mengakui juga kebenarannya satu hari kelak.
Sungguh, terpana sekejap betapa tinggi nilainya sebuah ilmu. Sesungguhnya darjat mereka yang berilmu adalah tinggi di sisi Allah. Semoga perkongsian ini boleh membuka minda kita bersama. Selamat berfikir!

Comments

Popular posts from this blog

TIPS MELETAKKAN HARGA

IDEA BUKA PUSAT TUISYEN

TIPS HEBAT MENJADI TUTOR HEBAT