Thursday, 10 December 2015

MENYESALKAH MENJADI TUTOR?

TEKS : Faizah Yusoff
#Entri 56

Waktu lapang terasa sangat terhad beberapa hari ini. Buka blog tak sempat menaip menulis entri dah kena keluar pergi situ sini. Almaklumlah 'orang penting' kat rumah ni. Insya'allah saya akan terus gigihkan hati berkongsi pandangan dan pengalaman menjadi hometutor selama ini. Walaupun tak seberapa tapi mungkin ada cikgu tuisyen di luar sana yang berhadapan dengan situasi yang sama dan akhirnya sampai terasa 'tersalah' memilih kerjaya sebagai cikgu tuisyen ini. **Harap tak adalah sampai menyesal.

Baiklah, saya pernah mengalami situasi di mana terasa ''hai lah menyesal pulak aku terima kelas ni, dah lah pelajar ni susah nak handle, mak pulak suka ikut kepala sendiri, asal pergi kelas kat rumah dia ja, rasa tension, asal pegi je rasa nak tension!''
Ini monolog dalaman orang kerja mengajar tuisyen yang paling lama dua jam.

''Hai lah, hujan lah pulak pagi ni, kenapa la bos ni tak pegi outstation ja hari ni? Bolehlah aku ambil cuti demam kura-kura hari ni, malasnya nak bangkit dari tidur..."
Ni pula monolog dalaman orang kerja 8 jam sehari 5 atau 6 hari seminggu.

Agak-agak apa yang kita rasa??? Masih menyesal ke memilih jalan ini sebagai hala tuju kita?
Kesimpulannya, setiap jalan yang kita pilih punyai liku yang berbeza. Setiap orang punyai pandangan masing-masing tentang pilihan dalam hidup.

Sebenarnya, saya bukanlah mahu menyeru semua orang supaya mengajar tuisyen apatah lagi meletakkan menjadi 'hometutor' adalah kerja rangking paling mulia, sememangnya bukan itu yang nak saya sampaikan. Saya cuma mahu meletakkan tugas sebagai tutor ni bukanlah kerja remeh yang semua orang boleh dan mampu buat. Maka berbanggalah menjadi sebahagian daripada pendakwah kecil di bumi Tuhan, mengajar secebis ilmu dan memperbetul secubit akhlak si pelajar yang kini kebanyakan kian merosot.

Kenapa? Kenapa mesti selalu ingatkan hati bahawa tugas ini adalah bukan tugas sembarangan? Kerana saya sedar pandangan masyarakat kita terutamanya jika kita tinggal di kampung, yang selalu menganggap :
''Anak aku tak kerja pun, mengajar tuisyen saja''... Dan ayat ini boleh menjadi satu 'DURI' atau 'PEMBAKAR SEMANGAT'.

Semoga entri kali ini membuat kita semua termasuk saya merenung sejenak dan yakin dengan rezeki yang Allah tetapkan untuk kita.

No comments:

Post a Comment