Friday, 3 March 2017

BELAJAR DAN TERUS BELAJAR

TEKS : Faizah Yusoff
FOTO : Faizah Yusoff
Entri 87
Assalamualaikum wbt. 2017. Sudah masuk bulan ketiga 2017. Lama sudah rupanya saya biarkan blog ni. Apa cerita projek hometuition sahabat semua? Semoga baik2 saja. Alhamdlillah, tuisyen saya pun baik-baik saja. Tahun baru dengan harapan baru.
Saya tahu semakin ramai yang memulakan bisnes hometuition ni. Terutamanya pelajar2 universiti. Alhamdlillah, pertambahan positif ni bagus tapi betulkan niat ya..jangan semata2 kerana wang. Tapi cuba ikhlaskan sdikit hati barulah ada keberkatan. Sekadar mengingatkan diri sendiri yang kadang2 pun selalu lupa.
Oh ya, modul tuisyen saya in progress. Harapannya sempat siap sebelum hari raya. Cabaran betul nak siapkan modul ni. 'Lappy' pun dan semakin tenat2. Harap saya mampu siapkan modul tersebut.
Berdasarkan pengalaman yg sedikit cuma beserta kajian melihat prestasi pelajar bila belajar di sekolah atau belajar secara 'berkonsepkan rumah' saya berpendapat, cara 'homey' lebih dekat dengan pelajar. Mereka lebih mudah berinteraksi secara langsung dengan cikgu.
Sekarang saya mulai perkenalkan konsep 'separuh kelas' di pusat tuisyen. Pelajar yang selama ini pasif pun mulai berani bersuara dan menyatakan pendapat. Alhamdlillah. Saya tahu di malaysia ni kita lebih tekankan belajar mestilah suasana belajar seperti di sekolah dan saya pun masih kekalkan suasana itu cuma saya cuba dekat dengan pelajar dan kawal setiap apa yang mereka tulis di atas buku latihan mereka.
Nanti kita sambung dalam entri seterusnya insya'allah. Selamat berusaha!

No comments:

Post a Comment